Bonus Malus förändras och förmånsbilen blir dyrare
Elbilar med nollutsläpp får högre bonus, medan tumskruvarna dras åt för de flesta andra biltyper. Så kan enkelt de föreslagna, nya reglerna för den svenska fordonsmarknaden sammanfattas. Förslaget väntas träda i kraft 1 april 2021.
Det här är Bonus Malus
Miljöanpassade fordon med lägre utsläpp av koldioxid får en bonus, medan fordon med högre utsläpp av koldioxid får en högre skatt.
Bonus vid köp av en ny bil med med nollutsläpp av koldioxid höjs från 60 000 kronor till 70 000 kronor. Samtidigt sänks den högsta möjliga bonusen för laddhybrider från strax under 60 000 kronor till max 45 000 kronor.
Så här får du smartare bil
En annan förändring blir att gränsen för att överhuvudtaget få bonus ändras från 70 gram koldioxid per kilometer (blandad körning enligt WLTP-mätnormen) till 60 gram. Dessutom ändras även gränsen för där malus, det vill säga höjd fordonsskatt, börjar tas ut från 95 till 90 gram.
Malusskatten höjs, så att varje gram över brytpunkterna 90 respektive 130 gram koldioxid per kilometer kommer att kosta 107 respektive 132 kronor. Dagens nivåer är 82 samt 107 kronor. Detta gäller för bensinbilar.
För dieselbilar är det redan i dag så att malusskatten slår till från första utsläppsgrammet, samt att det finns ett bränsletillägg som beräknas med bilens totala CO2-utsläpp vid blandad körning multiplicerat med värdet 13,52. En dieselbil får alltså väsentligt högre årlig fordonsskatt under de tre år från första registrering som malusskatten tas ut.
Den höjda fordonsskatten och nya reglerna kring bonus malus kommer även göra det dyrare att ha en förmånsbil från sin arbetsgivare. Malusbeloppet ingår i beräkningen av förmånsvärdet. Även vissa bilar som hittills fått ”miljörabatt” i form av nedsatt förmånsvärde (40 procent av nybilspriset, max 10 000 kronor) kommer att bli dyrare att ha som tjänstebil, eftersom denna tillfälliga nedsättning tas bort 1 januari 2021.
Enligt vissa uppgifter planeras utöver detta en större översyn av reglerna för förmånsbilar, med utgångspunkt att det ska bli dyrare att ha en tjänstebil som förmånsbeskattas. Detta för att kostnaden bättre ska spegla den verkliga kostnaden för att själv äga och driva samma bil. Dessa nya regler kan komma träda i kraft redan 1 juli 2021.
Så mycket dyrare blir fordonskatten
För bilar som släpper ut mer än 90 gram koldioxid per kilometer (blandad körning enligt WLTP-mätnormen) kommer fordonsskatten, i form av så kallad malus, att höjas. Här ger vi exempel på några utsläppsnivåer och jämför fordonsskatten per år 2020 med hur den blir från 1 april 2021, om förslaget klubbas. Den höjda malusskatten gäller i tre år från första registrering.
BENSIN 2020 2021
95 gram 360 kr 895 kr
110 gram 1 590 kr 2 500 kr
140 gram 4 050 kr 5 960 kr
180 gram 8 330 kr 11 240 kr
210 gram 11 540 kr 15 200 kr
DIESEL 2020 2021
95 gram 1 894 kr 2 429 kr
110 gram 3 327 kr 4 237 kr
140 gram 6 192 kr 8 103 kr
180 gram 11 013 kr 13 924 kr
210 gram 14 629 kr 18 289 kr
Här är alternativen för dig som letar efter ett smartare sätt att ha bil!
Prenumerera på nyhetsbrev
Följ med på KINTO’s resa och få uppdateringar om nya områden, KINTO-platser och funktioner. När du prenumererar på nyhetsbrevet får du dessutom ett fint starterbjudande.
Lämna din e-post
Genom att fylla i din e-post så godkänner du vår